Sermoniens form

Gravferd, gravstøtte og gravmonument

Når jorden på grava har fått anledning til å komprimere seg, og årstiden tillater det, vil kirkegårdsbetjeningen sørge for at graven blir planert og tilsådd. De pårørende sørger selv for oppsetting av monument og inskripsjon og avklarer hvem som skal være ansvarlig fester. I følge Forskrifter til gravferdsloven skal alle stående gravminner i stein være forsvarlig festet til fundamentet med bolt.

Det er ingen plikt til å sette et minnesmerke på graven. Graven blir fredet hele den fastsatte tid, og fester har samme rettigheter enten det er minnesmerke på graven eller ikke.

Alle minnesmerker må ha en tilfredsstillende form og oppbygning. Til gravminne og fast tilbehør kan det bare brukes materialer som er bestandige og lite vedlikeholdskrevende. Det skal tåle de påkjenninger det utsettes for av klimaet og ved vanlig drift/vedlikehold av kirkegården.

Gravminnet på kistegravsted skal ikke være
høyere enn 150 cm,
bredere enn 85 cm, og
tykkere enn 60 cm,
ikke overstige 0,2 kubikkmeter i volum og
300 kg i vekt.

Gravminnet på urnegravsted skal ikke være
høyere enn 80 cm,
bredere enn 75 cm og
tykkere enn 60 cm,
ikke overstige 0,1 kubikkmeter i volum og
150 kg i vekt.

På et nytt gravsted plasseres gravminnet sentralt i bakkant av gravstedet. Monumentforhandlerne og kirkevergens kontor kan gi informasjon om bestemmelsene. Skal du kjøpe monument er det vanlig at selgeren søker om å få det godkjent.

Vil du ordne med oppsettingen selv, kan du henvende deg til kirkevergekontoret og be om skjema og eventuelt om hjelp til utfylling.