Menighetene i Tolga
Tilgjengelighetserklæring

Alle nettsider krever nå en tilgjengelighetserklæring. Denne kan du lese ved å klikke på linken under

Les tilgjengelighetserklæringen
KALENDER

søndag 5 mai
fredag 17 mai
Vingelen kirke
søndag 19 mai
Hodalen kirke
lørdag 25 mai
Holøydalen kirke
lørdag 1 juni
Vingelen kirke
søndag 16 juni
Holøydalen kirke

Hvem ordner hva

Gravferd, hvem ordner?

Hvem ordner de forskjellige ting etter dødsfallet?

Etter et dødsfall er det vanlig at de pårørende straks henvender seg til et begravelsesbyrå som er behjelpelig med de fleste praktiske spørsmål.

Noen ønsker å gjøre mest mulig selv i forberedelser til begravelsen. Andre vil overlate dette til et begravelsesbyrå. I dag vet vi at det kan bety mye for sorgarbeidet om de sørgende selv deltar aktivt også i de praktiske forberedelsene. Enkelte pårørende har hatt utbytte av å være mer med i prosessen, særlig når en har opplevd dødsfall i nær familie. Begravelse (kistenedsettelse) eller bisettelse (kremasjon) skal finne sted senest ti virkedager etter dødsfallet, dersom ikke spesielle omstendigheter gjør at kirkevergen kan gi utsettelse.
Man kan ta hånd om en eller flere av oppgavene selv, som kontakt med prest, stell av den døde, annonsering, transport osv, men det er da viktig å sette seg inn i relevant lovverk som "Forskrift om transport, håndtering og emballering av lik samt gravferd".

Den Norske Kirke

Søk i kirken.no: