Menighetene i Tolga
Tilgjengelighetserklæring

Alle nettsider krever nå en tilgjengelighetserklæring. Denne kan du lese ved å klikke på linken under

Les tilgjengelighetserklæringen
KALENDER

søndag 21 april
søndag 5 mai
fredag 17 mai
søndag 19 mai
Hodalen kirke
lørdag 25 mai
Holøydalen kirke
lørdag 1 juni

Valg av gravsted

Gravferd, valg av gravsted

Den avdøde skal fortrinnsvis gravlegges på den kirkegården vedkommende sokner til. Dette gjelder også selv om avdøde på grunn av sykdom eller alderdom har vært bosatt i et annet sokn eller en annen kommune mot slutten av livet.

Når en velger et nytt gravsted vil kirkevergekontoret anvise gravplass. Man bør i alle tilfelle undersøke om det er ledig plass på et gravsted som allerede tilhører familien. På enkelte kirkegårder et det reservert egne gravfelt for kistegravsteder og andre felt for urnegravsteder.

Det er anledning til å gravlegge på dobbel dybde, slik at det er plass til to kister i samme grav. Gravferdsloven åpner kun for reservering av grav i forbindelse med gravferd. Man søker da kirkekontoret om å få feste en grav ved siden av. Ved feste av urnegravsted gis det plass til flere urner.

Andre former for gravsted og gravlegging:

Dødfødte barn
Loven setter ingen nedre grense for hvor gammelt et dødfødt barn må være for å kunne gravlegges. Det vil i praksis si at det er mulig for foreldre som ønsker det, å få gravferd for barn/foster som dør svært tidlig i svangerskapet. Dødfødte barn har rett til egen grav i morens bokommune.

Anonymt gravsted
En minnelund er et område med anonyme gravsteder for nedsetting av urner. Urnene settes ned ved et fellesmonument uten navn på de avdøde. Det er ikke egne minnelunder i Tolga, men kirkegårdsmyndighetene kan foreta anonyme gravlegginger. Gravleggingen foregår da uten at de pårørende er tilstede, og det er kun kirkegårdsmyndigheten som kjenner plasseringen.

Spredning av aske
Fylkesmannen behandler spørsmål om spredning av aske: Når det foreligger en datert og underskrevet erklæring fra en person som har fylt 15 år, kan fylkesmannen etter vedkommendes død gi tillatelse til at den som sørger for gravferden sprer asken for vinden. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen. Ved denne formen for gravferd kan det ikke kreves kirkelig medvirkning.

Privat gravsted
Fylkesmannen behandler spørsmål om privat gravsted: Når det foreligger særlige grunner, kan fylkesmannen gi tillatelse til at private får anlegge gravplass for nedsetting av urne på et egnet sted. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen.

Den Norske Kirke

Søk i kirken.no: